Recenzja #148: Poznajcie mojego nowego najlepszego przyjaciela.

wszechsiwat

extence_wszechswiat20kontra20alex20woods_m

Tytuł: Wszechświat kontra Alex Woods
Autor: Gavin Extence
Wydawnictwo: Literackie
Ilość stron: 420

Nigdy nie lubię czytać powieści z polecenia. Głównie dlatego, że boję się, że powieść mi się nie spodoba i osoba, która mi ją poleciła się na mnie obrazi. Do tego najczęściej jest tak, że przy czytaniu powieści wychodzi na jaw mój dziwny gust książkowy i książka mi się nie podoba. Jednak po Alexa musiałam sięgnąć, po prostu MUSIAŁAM. I to była jedna z lepszych przygód jakie miałam w swoim czytelniczym życiu.

Pewnej deszczowej nocy celnik zatrzymuje poszukiwanego Alexa Woodsa. W jego samochodzie znajduje kilogram marihuany, sporą ilość gotówki i… urnę z ludzkimi prochami. Nie pierwszy raz chłopak trafia na czołówki gazet — od czasu, gdy przed laty uderzył w niego meteoryt, zna go każdy. Właśnie tak rozpoczyna się znakomita debiutancka powieść Gavina Extence’a, nagrodzona w plebiscytach Amazon Best Book oraz Writers’ Guild Best Book. /lubimyczytac.pl

Muszę wspomnieć, że Alex jest książką, którą kocha osoba dla mnie bardzo droga i chyba dlatego wyobrażałam sobie cały czas ją jako główną bohaterkę a nie Woodsa (też tak czasem macie?), jednak kompletnie nie przeszkadzało mi to w czytaniu, tylko właśnie ułatwiło mi odebranie jego charakteru. Ale od początku. Mamy w tej historii do czynienia z nastolatkiem jakich mało na tym świecie – z lekka introwertykiem ale z predyspozycjami ekstrawertyka, do tego bardzo inteligentnego i zabawnego. Jego losy śledzi się nie tylko z zapałem i sympatią ale też z uśmiechem na ustach. Przemyślenia Alexa, jego komentarze do otaczającej go rzeczywistości i samo pojmowanie świata, są tak oryginalne i niespotykane, że nie można oderwać się od jego losów. Tutaj można docenić geniusz autora – niby mamy do czynienia ze zwykłym szarym nastolatkiem jednak okazuje się, że jego wszechświat jest barwny i porywający. Ah. Musicie poznać Alexa – na pewno będzie waszym nowym najlepszym kumplem!

Jeśli mówimy o fabule, to muszę przyznać, że nie da się jej streścić. Gdybym zaczęła wam tłumaczyć na czym ona polega to wyszłyby z tego niezłe spojlery, dlatego powiem tak: czytacie o życiu i przygodach Alexa Woodsa, jedyne co musicie na temat historii wiedzieć to to, że nie będziecie się przy niej nudzić. Nie dość, że w tej książce naprawdę dużo się dzieje, to jej najważniejszą cechą jest to, że przekazuje ważne wartości i może mam dwadzieścia lat, ale wciąż odnajduję w myślach Alexa swoje życie. I to właśnie w tej powieści jest piękne.

Autor pisze swobodnym językiem, dzięki czemu powieść czyta się naprawdę szybko. Do tego dochodzą owinięte w humor dialogi i szczegółowe, jednak nie nudne opisy. Nie muszę chyba wspominać o inteligentnych zdaniach z przesłaniem, które pojawiają się przez całą powieść?

Nie spodziewałam się tego, że na końcu, zamykając powieść, poczuję taką pustkę w sercu. Alex stał mi się bliższy niż nie jeden bohater i co tutaj dużo mówić – stał się moim najlepszym przyjacielem. Jego historia porywa i pokazuje, że być może wydaje nam się, że jesteśmy szarymi ludźmi, którzy po prostu sobie żyją, jednak każdy z nas ma swój wszechświat, a wszechświat Alexa to ten który na pewno musicie poznać.

Mało oryginalna

PS Jest to pierwsza przeczytana powieść z wyzwania 20 lat 20 książek :3

11 thoughts on “Recenzja #148: Poznajcie mojego nowego najlepszego przyjaciela.

  1. Zamówiłam w tamtym tygodniu 🙂 Przypadek? Nie sądzę 😀 może będzie u mnie jutro lub pojutrze #pocztapolska 🙂 po Twoich postach na fb stwierdziłam – zamówię, ale długo mi to zajęło 🙂 Mam nadzieję, że mi się spodoba.

    Polubienie

  2. Mnie ta książka totalnie zaskoczyła. Sądząc po pierwszych stronach, po dziwnym zachowaniu Alexa w samochodzie, po znalezieniu narkotyków i po urnie z prochami spodziewałam się czegoś zupełnie innego, niż dostałam. I rozwiązanie całej historii mnie trochę rozczarowało, bo sama nie wiem, czemu oczekiwałam wątku kryminalnego, paranormalnego albo coś w tym stylu. Ale sama historia jest świetna mimo to

    http://toreador-nottoread.blogspot.com/

    Polubienie

Skomentuj

