Recenzja #102: Jesteśmy dwiema połówkami jednej osoby

1433263606_QfHw24JooYPu_400_auto

Tytuł: Oddam ci słońce
Autor: Jandy Nelson
Wydawnictwo: Otwarte
Ilość stron: 374

Od początkowych stron tej powieści nie wiedziałam, czego się spodziewać. Typowego dramatu à la John Green? Czegoś z odrobiną pikanterii, jak K.A. Tucker? Czy może czegoś delikatnego i ulotnego na modłę Gayle Forman? Odpowiedź uzyskałam dopiero pod koniec powieści, po tym, jak w bardzo szybkim tempie ją pochłonęłam. Jedno jednak jest pewne: Tak, to ten bestseller, który jest naprawdę dobry.

Jude

Czasem nawet najpiękniejszy świat, w którym wschody słońca trwają cały czas, nie może wynagrodzić doznanych krzywd.Pełna energii buntowniczka zabiegająca o uwagę matki. Samotna i skrycie romantyczna. Podjęła wiele złych decyzji, których skutki musi ponieść.Kiedyś brat bliźniak był jej najlepszym przyjacielem…

Noah

Czasem pragniesz czegoś tak bardzo, że jesteś gotów oddać za to cały świat. Nawet słońce.Noah jest nieśmiały i delikatny. Skonfliktowany z ojcem, silnie związany z matką. Zakochany w sztuce. Marzy o tym, żeby zostać artystą. Jednak staje się kimś, kim nigdy nie chciał być. Kiedyś on i Jude, jego siostra bliźniaczka, byli nierozłączni…/bookgeek.pl

O tym, że Jodie Nelson dobrze pisze, wiedziałam już po tym, jak przeczytałam, a raczej pożarłam, jej wcześniejszą powieść Niebo jest wszędzie. Jednak nie spodziewałam się bomby, której zapalnika nie potrafiłam zgasić, dopóki nie usłyszałam wielkiego łubu-du! Fabuła gna na złamanie karku, przerzucając się rozdziałami o Noah i Jude jak piłeczką do ping ponga. Jednak najpiękniejsze w całej historii jest to, że jest ona napisana z wielką precyzją. Mogłyby być to dwie osobne opowieści, ale w pewnym momencie czytelnik zdaje sobie sprawę, że one się ze sobą zazębiają i łączą w jedną olśniewającą całość. Takiej lektury pragnęłam, takiej lektury szukałam.

Główni bohaterowie to w sumie dwie połówki, które nagle nie potrafią się znaleźć. Jude jest piękna, błyskotliwa i odważna. A Noah jest ekscytujący, przyciągający i po prostu ciekawy. Chcemy odkrywać historię obojga, przechodząc przez wszystkie emocje towarzyszące im podczas dorastania: miłość, smutek, rozpacz, inspiracja i poszukiwanie piękna. Pokochałam oboje i wiem, że chciałabym mieszkać obok nich i razem z nimi odkrywać świat na nowo. Do tego dochodzą jeszcze, równie barwne, postaci poboczne, które teraz siedzą w mojej głowie i piłują czaszkę. W szczególności pewien Anglik 😉

Styl autorki to sztuka. Nieczęsto spotyka się tak dobre tłumaczenie i tak dobry warsztat, który łączy w sobie nie tylko krajobrazy czy rzeczywistość Salvadora Dali, ale też emocje bohaterów. Nie wiem teraz, czy tak naprawdę chodzi mi o samą historię czy język autorki, bo po prostu to jest piękno dla oczu i dla umysłu.

Reasumując: Oddam ci słońce jest bardzo dojrzałą powieścią. Trzeba po nią sięgnąć w odpowiednim momencie, by zrozumieć. Jednocześnie jest to opowieść poruszająca wszystkie struny we wnętrzu nie tylko czytelnika, ale też ludzi, którzy mieli styczność ze sztuką i tworzą ją. Jestem pod wrażeniem i aktualnie nie potrafię otrząsnąć się z uroku Jandy Nelson. To książka o dojrzewaniu, o pięknie miłości i drugiej połówki, o sztuce, o poszukiwaniu siebie i o tym, czym tak naprawdę jest rodzina i pasja. Proszę o więcej – nie wiem, czy będzie więcej, ale właśnie o to proszę. Pokochałam bliźniaków, nie chce ich opuszczać; pokochałam ich sztukę i charaktery. Od dawna nie czytałam czegoś tak bardzo inspirującego i przykuwającego uwagę. Pokłon w pani stronę, pani Nelson.

Recenzję możecie przeczytać też na stronie Bookgeek.pl ! 🙂

Mało oryginalna

Skomentuj

