Recenzja #79: Wyjątek jako potwierdzenie reguły, że filmy są często lepsze od książki.

zostan__jesli_kochasz_IMAGE1_324907_7

 

Tytuł: Zostań jeśli kochasz
Autor: Gayle Forman
Seria: Brak
Wydawnictwo: Nasza księgarnia
Ilość stron: 248
Cena empik.com: 18,99 zł

Sięgnęłam po tę książkę po obejrzeniu filmu. Więc biorąc w rękę „Zostań jeśli kochasz”(co się stało z oryginalnym tytułem „Jeśli zostanę?”?), byłam jak najlepszej myśli, bo przecież książki zazwyczaj są lepsze od ekranizacji. Jednak powtórzyła się sytuacja z „Pamiętnikami wampirów”…

Po tragicznym wypadku, w którym zginęli jej najbliżsi, Mia trwa w stanie dziwnego zawieszenia. Musi podjąć decyzję, czy walczyć o odzyskanie przytomności, czy też poddać się i umrzeć. Próbując rozstrzygnąć ten dylemat, wspomina dotychczasowe życie./lubimyczytac.pl

Mia w filmie jest idealnie zagrana przez Chloe Moretz. Młoda aktorka potrafiła bezbłędnie wczuć sie w rolę, która prosta nie była. Jednak Mia w książce jest przedstawiona bardzo powierzchownie, cechy jej charakteru potrafię policzyć na palcach jednej dłoni, a jedyne co rzuca się w oczy to ta jej wielka wiolonczela! Co do Adama. W filmie zaczęłam wpadać coraz głębiej w JamiemoBlackomanię(nazwa od aktora Jamiego Blacka). I po prostu pokochałam Adama, a w książce? Przeraziłam się jak nardzo zniszczyli jego postać, jak słabo go przedstawili! Reszta postaci w książce zlewa się w jedno wielkie tło, natomiast w filmie, każdy bohater przedstawia inne emocje Mii – i to mnie najbardziej wzruszyło.

Zostan_jesli_kochasz_film601

Fabuła filmu a fabuła książki. Niby główny wątek jest taki sam – dziewczyna w śpiączce, nie wie czy odejść czy nie. Jednak gdy wejdziemy w szczegóły, to film jest bardziej precyzyjny. Książka ma wiele fragmentów, które nie pokrywają się z filmem. Powieść jest bardzo mozolna, nic się nie dzieje, a jeśli już to jest to bardzo powolne i nieznaczne przyspieszenie akcji. Nie bije nam serce, nie dostajemy palpitacji. Jednak w filmie, cały czas mamy do czynienia z ruchem. Jest w nim tyle dynamiki, która cały czas w nas wzbiera i wzbiera aż nie wytrzymujemy i wylewamy morze łez! Do tego muzyka! Chyba nigdy nie słyszałam tak dobrego soundtracku. Dopasowany idealnie.

_DSC0387.NEF

Styl i język autorki był dla mnie bardzo słaby. Nie potrafiła oddać należycie emocji. Dialogi były całkiem całkiem. A opisy sytuacji, cóż, no nie przeszkadzają.

if-i-stay-adam-mia-kim

Reasumując: Jeśli kiedykolwiek będzie chcieli spróbować Gayle Forman to nie radze czytać książki, lepiej obejrzyjcie film, który nie dość, że wzruszy to jeszcze zapamiętacie go na bardzo długo. A muzyka! Będziecie słuchać tego soundtracka całe dnie przez kolejny tydzień. Do tego dziewczyny, strzeżcie się, bo Jamie Black naprawdę skradnie wasze serce w tym filmie. Szczerze? Nie rozumiem fenomenu książki, nie rozumiem dlaczego ktoś ją zeekranizował, jednak jednocześnie cieszę się, że to zrobił bo dzięki temu mogłam obejrzeć coś naprawdę dobrego! Książkę oceniam 2/6 a film 8/10.

Książka pochodzi z zasobów własnych.

Mało oryginalna

4 thoughts on “Recenzja #79: Wyjątek jako potwierdzenie reguły, że filmy są często lepsze od książki.

  1. Ja mam właśnie inne odczucia, być może dlatego, że książkę przeczytałam wcześniej i mi się mniej więcej spodobała. Jednak ja ogólnie mam dość spory problem z ekranizacjami, bo zazwyczaj sceny, lub rzeczy z książki, które przypadły mi do gustu, albo nie są pokazywane w książce, albo są zmieniane. I tak było i tym razem, jednak film w sumie zły nie był.

    Polubienie

Skomentuj

