Recenzja #31: „Albo się ma dar, albo nie. Ja mam”

„Albo się ma dar, albo nie. Ja mam”

352x500

Tytuł: Coś z Nightside
Autor: Simon R. Green
Seria: Nighside(?) John Taylor(?)
Wydawnictwo: Fabryka słów
Ilość stron: 240
Cena empik.com: 33,49 zł

Po Simona R. Greena sięgnęłam po tym jak przeczytałam jego opowiadanie ze zbioru opowiadań urban fantasy w książce „Chodząc nędznymi ulicami”(wydawnictwo Rebis, 2011) i było to jak na razie jedno z najlepszych opowiadań z tego zbioru. Welcome Nightside!

„[…]to był ten rodzaj deszczu, który sprawiał, że człowiek czuł się szczęśliwy tylko dlatego, że siedział po dachem, suchy i bezpieczny.”

Wszystkie drogi prowadzą do Nightside… John Taylor, specjalista od spraw beznadziejnych, od pięciu lat skutecznie unika kłopotów. Błogi spokój kończy się wraz z chwilą, gdy próg jego biura przekracza obrzydliwie bogata Joanna Barrett. Za cenę odnalezienia jej córki, enigmatyczny detektyw łamie daną sobie przysięgę i wyrusza tam, gdzie nie można polegać nawet na ciągłości czasu. *** Konie, które boją się dentysty, gazeta z przyszłego tygodnia, przeboje Dylana grane od tyłu przez ulicznego grajka i krzywizny czasoprzestrzeni… Żeby to przetrwać, wstąp na szklaneczkę czegoś mocniejszego do Obcych Znajomków. Uważaj! Twoją moralność oceni sam Merlin… Nightside. Miejsce, gdzie spełniają się marzenia i ożywają koszmary. Gdzie można kupić wszystko, często za cenę duszy./empik.com

„W niektóre pułapki po prostu musisz wpaść, jeśli chcesz dotrzeć do celu”
Taylot John, John Taylor, typek niby mroczny, jednak posiadający swoją miękką stronę – zrobi wszystko dla klienta i za odpowiednią cenę. Bezczelny, tajemniczy i dość sceptycznie nastawiony do życia. Wie, że nic nie dzieje się bez powodu i że nikomu nie można ufać. Polubiłam go. Nie powiem, jest jedną z postaci które się po prostu lubi. Może przy okazji następnej części jak takowa wpadnie mi w ręce, będziemy mieli okazje się lepiej poznać i może wtedy stanie się bliższy niż kolega, jednak na razie nie urzekł mnie tak bardzo. Był bardzo nierealistyczny, albo aż za bardzo realistyczny wciąż nie mogę się zdecydować. Inne postacie z Nightside to genialny mix charakterów i wykluczających się cech.

„Każdy powtarza, że chce poznać prawdę, całą prawdę i tylko prawdę. Ale mało kto mówi to szczerze.”

Sięgamy w tej książce do bardzo oryginalnego świata NIghtside – miasta lub miejsca które znajduje się pod Londynem i zawsze jest godzina 3 nad ranem. Bardzo nietypowy i bardzo dobrze przedstawiony z dawką humoru. Wątek kryminalny jest bardzo dobry, ale na 200 stronach Green chciał zmieścić tysiąc wątków i każdy dotyczył czegoś innego, książka powinna być bardziej rozbudowana i mniej chaotyczna. DO tego można się zdziwić końcówką, co oczywiście idzie na plus i jest dla mnie wielką zaletą. Ale nic innego nie zadziwia i niestety fabuła taka pomiędzy średnią a niezłą.

„Kiedy cudy zdarzają się na każdym kroku, przestają zdumiewać”

Styl i język są bardzo dobre, przystępne, wciągają. Ale nie wiem czy wam to będzie przeszkadzać ale mi bardzo przeszkadza czcionka wydawnictwa Fabryka Słów. Nie potrafię stiwerdzić dlaczego, ale dostaję lekkiego oczopląsu i książka nie ptorafi mnie wciągnąć, bo skupiam się na literach, zamiast na treści. Opisy są świetne, bardzo dobze opisuja akcję i bohaterów. DIalogi przenikają się.

„Piekło nie zna furii”

Reasumując: Taka sobie opowiastka na jeden wieczór, jednak świat Nightside jest świetny. Jest taki pasujący do urban fantasy, jest to coś co po prostu się poznaje i zapamiętuje i sam chciałbyś poznać ten świat i w nim żyć. Jest tak mroczny i pociągający. Dlatego dam 4/6 – nie jestem zachwycona, mogło być lepiej. Ale znalazłam to co lubię w książkach czyli oryginalny przejrzysty świat i świetnych bohaterów. Dlatego chyba polecam, bo warto się zapoznać z twórczością Greena, tak dla zasady.

Książka pochodzi z zasobów własnych.

Mało oryginalna

Skomentuj

